Facebook

Toegangsplan

Toegangsplan

Contacteer de gemeentediensten

Elektronisch loket

Fixmyuccle

U bent hier: Home / Bestuur / Juridische dienst

Juridische dienst

De Juridische dienst is niet zo bekend bij het publiek maar speelt wel een belangrijke rol in de gemeente.

De dienst heeft verschillende taken. In de eerste plaats geeft de dienst advies aan de verschillende gemeentediensten over zeer uiteenlopende zaken zoals de Burgerlijke Stand, het vreemdelingenrecht, het burgerlijk recht inzake de huurwetgeving, het sociaal recht en het administratief recht.

De Juridische dienst geeft het college advies over de noodzaak om eventuele juridische procedures op te starten. Als de gemeente voor het gerecht wordt gedaagd, moet deze dienst het college op de hoogte brengen van het belang van deze handeling. In zaken die voor de Raad van State behandeld moeten worden, hetgeen geregeld voorkomt, kunnen deze juristen zelf de gemeente vertegenwoordigen en het dossier bepleiten.

In zaken voor de rechterlijke orde zoals de rechtbank van eerste aanleg, de arbeidsrechtbank of het vredegerecht dient de gemeente een beroep te doen op een advocaat.
De Juridische dienst moet ook de bedragen recupereren die aan de gemeente verschuldigd zijn in heel uiteenlopende domeinen: de kosten om alarmsystemen uit te schakelen, om de openbare weg te reinigen, de kosten van kinderdagverblijven en kinderopvang, voor boeken die niet naar de gemeentebibliotheken werden teruggebracht, enz.

De Juridische dienst onderzoekt eveneens de dossiers van belangrijke kwesties. Elk bezwaar van een burger tegen een gemeentebelasting wordt eerst door het schepencollege behandeld. Dit betreft voornamelijk belastingen op onafgewerkte of verwaarloosde gebouwen, op niet-hoofdverblijven en op kantooroppervlakken.

De Juridische dienst onderzoekt deze dossiers en stelt een rapport op voor het college.
De nieuwe wetgeving biedt de gemeenteoverheid de mogelijkheid om administratieve boetes op te leggen voor inbreuken op het algemeen politiereglement. Deze kunnen vastgesteld worden door een politieagent of een beëdigd gemeenteambtenaar. Dit reglement gaat voornamelijk over de openbare reinheid, de rust, de groene ruimten en het toezicht op huisdieren. Het college moet een ambtenaar aanstellen die het bedrag van de administratieve boetes (maximaal € 250) bepaalt.

In Ukkel is het de gemeentesecretaris die deze taak uitvoert. Ook hier onderzoekt de Juridische dienst de dossiers en wordt er een rapport opgesteld voor de gemeentesecretaris.

Zoals u kunt vaststellen, heeft de gemeentelijke Juridische dienst een uitgebreid en belangrijk takenpakket in de gemeente. De dienst bestaat momenteel uit twee licentiates in de rechten die worden bijgestaan door een secretaresse. In andere gemeenten is deze dienst uitgebreider maar aangezien we alle gemeentediensten moeten kunnen verzekeren, dienen we rekening te houden met de financiële impact.

Een derde licentiate in de rechten houdt zich voornamelijk bezig met stedenbouwkundige zaken.

Document acties

Lopende wegwerkzaamheden

Agenda

 

« november 2017 »
november
MaDiWoDoVrZaZo
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Agenda
Tentoonstellingen van Belgische illustratoren voor de jeugd 02-12-2017 - 21-12-2017
Sinterklaas in Espace 1180 03-12-2017 14:30 - 17:30 — Espace 1180
Camera Lirica stelt U voor "Le Roi l'a dit" 14-01-2018 15:00 - 17:00 — Cultureel centrum van Ukkel - Rodestraat 47
Aankomende agenda-items...

 

Kaart met duurzame middelen

Agenda 21

Energieloket