Om een sociale woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te krijgen, moet de kandidaat een aantal stappen volgen. De inschrijvingsprocedure als kandidaat-huurder en de toekenning van een woning worden streng gereglementeerd en gecontroleerd.
De kandidaat kan zich met één procedure (één enkel formulier) inschrijven bij meerdere openbare vastgoedmaatschappijen (OVM) in Brussel.
De openbare vastgoedmaatschappij waar de kandidaat zich inschrijft zal zorgen voor de inschrijving bij de andere gekozen vastgoedmaatschappijen.
Sociale woonbureaus
De sociale woonbureaus zijn vzw's die privégebouwen zoeken die de eigenaars willen verhuren voor sociale huisvesting. Deze bureaus beheren onroerende goederen van eigenaars en onderverhuren die aan personen met beperkte inkomens. Ze zijn dus de tussenpersoon tussen de eigenaar en de huurder en staan de huurder bij.
Dankzij de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beheren deze sociale woonbureaus momenteel 3.500 woningen, verspreid over de 19 Brusselse gemeenten.
Elk sociaal woonbureau werkt zelfstandig. Om u in te schrijven bij meerdere bureaus moet u dus naar elk bureau gaan waar u zich wenst in te schrijven.
Sociaal Woningbureau Ukkel (SWU)
Sociaal Woningbureau Ukkel (SWU)
- permanenties op dinsdag van 9.00 u tot 12.00 u en op donderdag van 14.00 u tot 15.30 u
- Stallestraat 89 - 1180 Ukkel
- 02/605.17.40
- info@aisuccle.be
Meer informatie
Federatie Sociale Verhuurkantoren
Sociale huisvestingsmaatschappijen in Ukkel
De drie sociale huisvestingsmaatschappijen in Ukkel zijn:
BinHôme CVBA
- Emile Clausstraat 63 – 1180 Ukkel
- 02/486.69.00
- info@binhome.brussels
- (in het Frans) Website van BinHome
Alliantie van de Brusselse Coöperatieven (ABC)
- Gelaarsde Katplein 8 bus 1 - 1180 Ukkel
- 02/435.24.76