Nationale staking 14/10/2025: verstoringen in de gemeentelijke dienstverlening en de afvalophaling
  • De diensten Burgerlijke Stand, Bevolking en Vreemdelingen kunnen sterk verstoord of zelfs gesloten zijn. Ter herinnering: je kan heel wat administratieve stappen online verrichten via het beveiligde IRISbox-platform.
  • Ook de afvalophaling kan verstoord zijn. Net Brussel vraagt de inwoners en handelaars om hun zakken toch aan te bieden volgens de kalender voor het buitenzetten van de zakken. Als de zakken niet opgehaald werden, mogen de inwoners ze voor hun woning laten staan aangezien er desgevallend inhaalrondes georganiseerd worden, naargelang het beschikbare personeel.

Communicatiecampagne tegen onburgerlijk gedrag

Ingediend op ma 04/12/2023

De gemeente Ukkel zet haar sensibiliseringsacties bij de burgers over het belang van de reinheid in de openbare ruimte voort met de lancering van een grootschalige communicatiecampagne. Ze werd "En jij, wat is jouw excuus?" gedoopt en behandelt vier terugkerende problematieken van onburgerlijk gedrag: hondenpoep, sigarettenpeuken, sluikstorten en door dieren opengescheurde vuilniszakken.

Hoewel er een echt gemeentelijk beleid rond reinheid bestaat, is het in de eerste plaats een kwestie van burgerzin die alle burgers aanbelangt. Ondanks alle inspanningen van de gemeente om de openbare ruimte netjes te houden (bliksemacties, inspecteurs van de reinheid, gemeenschapswachten, voorzieningen voor de burgers, gerichte schoonmaakacties, …), blijven sommigen ze beschadigen en anderen de gevolgen van hun onburgerlijk gedrag doen dragen.

Om de strijd tegen vuilheid door hondenpoep, sigarettenpeuken, sluikstorten en door dieren opengescheurde vuilniszakken op te voeren, heeft de gemeente Ukkel de communicatiecampagne "En jij, wat is jouw excuus?" opgezet. De rode draad: voor elke besproken problematiek een van de pot gerukt excuus dat daadwerkelijk aangehaald werd door burgers bij wie onburgerlijk gedrag vastgesteld werd. Deze campagne, die ook het bedrag van de boete voor een overtreding vermeldt, kan beroeren, verrassen of zelfs doen lachen, maar nodigt elke burger uit om na te denken voor een onburgerlijke daad en over de mogelijke oplossingen. Kortom, een preventieve en ontradende communicatiecampagne met een originele invalshoek die iedereen gemakkelijk begrijpt.

De campagne is tot 5 januari 2024 te zien in de openbare ruimte.

Alle afbeeldingen zijn ook beschikbaar voor handelaars en inwoners die dat wensen.

  Ontdek de campagneposter 1
  Ontdek de campagneposter 2
  Ontdek de campagneposter 3
  Ontdek de campagneposter 4
  Ontdek de campagneposter 5